Det skjulte paradis Taveuni
Som tidligere skrevet er der tre hovedøer på Fiji; Vite Levu, Vanua Levu og Taveuni. Viti Levu er turistparadiset, hvor du kan tage på øhop, og Vanua Levu er kendt for den meget charmerende havn Savu.
Den sidste af hovedøerne er Taveuni, også kendt som ”the hidden paradise”. Det er et godt navn til øen, for den er i sandhed et paradis. Taveuni er slet ikke så turistet, som de andre to øer, og det er i sig selv en grund til at besøge den. Derudover byder den på rigtig flot snorkling, dykning, hikes og vandfald, et naturligt waterslide, tidslinjen og en sjælden blomst, som kun gror der.
Turen til Taveuni
Du har to muligheder for at komme til Taveuni, du kan enten flyve eller tage en færge. Flyveturen kan godt være lidt dyr, men en god mulighed, hvis du ikke har så lang tid til at opleve øen eller ikke er til sejlads på tredje klasse. Du kan flyve fra Nadi eller Suva. Hvis du flyver fra Nadi, så vælg en direkte afgang, så du undgår at mellemlande i Suva. Turen tager i så fald max to timer i et lille fly med plads til 10 personer.
Den anden mulighed er som sagt at sejle til Taveuni, og det er en oplevelse i sig selv. Færgen går fra Suva, og du kan godt regne med Fiji time, hvilket er lig med forsinkelser på turen. Da jeg tog færgen, var planen, at den skulle afgå kl. 16, men der var hverken færge eller information, så man kunne ikke andet end bare vente på at færgen dukkede op. Efter 8 timer ankom den omsider, og ved midnat kunne vi endelig gå ombord. Det første man gør, når man har boardet, er at bede til vejrguderne om en rolig tur, for færgen er mildt sagt et gammelt skrog. Til gengæld er den billig i forhold til turens længde, da de lokale skal have råd til at tage den, men det sætter også sit præg på komforten eller mangel på samme. Udover at færgen er gammel, er kutymen at folk ikke overnatter i kahytter, men på gulvet, hvor der også spises den medbragte mad, så er det en kunst i sig selv at holde balancen og manøvrere til toilettet gennem overfyldte dæk med mennesker, tæpper, børn og mad over det hele. Turen tager 18 timer, og vejrguderne havde ikke helt hørt min bøn, så havet var ret uroligt, hvilket ikke gjorde nervøsiteten mindre. Til den eventyrlystne, som gerne vil rejse som en lokal, er det en oplevelse at tage færgen, og man får i den grad et indblik i de lokales måde
at rejse på. Dagen efter ankom vi endelig til Savusau på Vanua Levu, hvor vi gjorde ophold i et par timer, hvorefter turen fortsatte til Taveuni, der viste sig at være hele færgeoplevelsen værd, og de næste par dage skulle blive fyldt med spænende oplevelser.
Tidslinjen
Vi boede på Bamboo backpackers, som har et søster hostel i Nadi, et rigtig fint hostel i frodige omgivelser. Herfra gik der guidede ture til de forskellige attraktioner. Første dag var vi på en rigtig flot hike til tre forskellige vandfald. Turen tog en halv dag og kan klares af de fleste. I alle vandfald kan der bades, og springes fra klipper, og udsigten fra et af de højeste punkter er fænomenal. Efter hiken gik turen i mini van til den berømte tidslinje. Taveuni er nemlig en af de få punkter på jorden, hvor vores allesammens tidslinje går igennem, hvilket vil sige, at du teknisk set kan stå med en fod i nutiden og en i datiden.
Tidslinjen er markeret med et billede og et skilt med historien. Fiji har dog for længst besluttet at være i samme tidszone, så dermed er den ikke som sådan gældende. Der er delte meninger om, at stedet er en overdrevet turistattraktion, men med en god guide er det nu alligevel et interessant fænomen, som viser udviklingen i verdens tidszoner.
Natural waterslide
Dagen efter var vi klar til ugens højdepunkt, som er et naturligt waterslide. Jeg havde kun hørt om denne oplevelse, så forventningerne var skyhøje – og heldigvis blev de indfriet. Guiden tog os om formiddagen hen til Waitavala vandfaldet, som vi skulle slide nedad. De lokale har godt styr på forholdende og ved, hvornår det er sikkert at tage turene og hvornår det er for farligt. Vi var heldige at både vejr og vandforholdene var perfekte. Guiden tog de første par ture og kørte altid først, så han kunne agere stopklods, så vi ikke blev revet med at vandmasserne. At komme i gang er uhyre simpelt, man sætter sig bare ned på klippen, præcist som i en vandrutsjebane, og skubber sig lidt i gang, og herefter tager det ellers fart. Turene er okay lange, og adrenalinen pumper, når man suser på klipperne med brusende vand omkring sig. Man skal dog følge guidens anvisninger med hensyn til slidestilling, for du har intet sikkerhedsudstyr på, så du kan være uheldig at ramme et knæ eller en albue mod en klippe. Jeg fik dog ingen skrammer, og det blev til mange ture gennem vandmasserne. Guiden, som var en rutineret herre, skulle selvfølgelig lige lave showoff til sidst og surfe ned på hans bare fødder. Efter en dag med water slide blev det tid til en dag i underverden, hvor vi snorklede ved rainbow reef, som var utrolig flot og fascinerende. Min bror, der også var på Taveuni, dykkede ved rainbow reef, og ifølge ham er det et af de flotteste steder i verden at dykke.
Blomsterbesøg
Udover ovenstående er Taveuni også kendt for den meget sjældne blomst Tagimoucia, som er Fiji’s nationalblomst og som kun gror der. De lokale har en fascinerende historie, om, hvordan blomsten blev til, og det er kun med til at gøre oplevelsen endnu mere autentisk. Ifølge de lokale, var der engang en prinsesse, som var dybt ulykkelig over at skulle giftes med en, hun ikke elskede. Prinsessen, var så ulykkelig, at hun flygtede længere og længere op i bjergene, indtil hun var totalt udmattet. Selvom hun var ved at dø, kunne hun ikke holde op med at græde, og hendes tårer flød ned på jorden og jorden og lagde kimen til blomstens eksistens.
Læs mere om Fiji
På Fiji med TV Serien Survivor, et drømmejob?