Tour de France, perspektiv fra en ikke dopet liggestol

Touren er ikke, hvad den har været.

Tour de France løbet har en lang og fascinerende historie. Her er en lille brik til den historie. En hyldest til de første kompromisløse cykelryttere:
Der er en ret god grund til at de brugte en del “krudt” i gamle dage på touren og mindre god grund i disse tider, bla. at opklaringsprocenten for doping er en del højere, og at ryttere der doper sig,  mister total respekt i medierne og præmiepengene ryger skarpt forfulgt af bøder  osv.
Men de var nogle hårde hunde dengang, og tog de stoffer, der nu dengang var tilgængelige, som arsenik, kokain, koffein, amfetamin, stryknin, alkohol, æter osv.  Der var ingen hjælp fra kemikere med permanent udrejseforbud, for at stimulere fokus på dope,  eller  andre disillusionerede læger på holdet med et eget misbrug, der kun kunne vedligeholdes pga et fremsynet uddannelsesvalg. Det var unødvendigt. Den klarede de selv.

Tour de France 2021
Tour de France 2021

Så kører vi på stryknin

Noget af det anvendte krudt var forbavsende dødbringende for ofrene som stryknin, hvis positive funktion “with a hefty price tag”  var at få trætte muskler til at løsne op fungere igen,  og i bare lidt større doser er effektivt dødbringende. Noget andet “krudt” var komplet virkningsløst, og ja noget virkede sandsynligvist også. Ren trial & error. Hvordan kunne man ellers gennemføre disse strabadser, der får nutidens ryttere til præstationsmæssigt at ligne den veltrænede spandex “with extreme elasticity” udgave af Rynkeby motionister på vej til Paris. Ok det var lidt overdrevet, måske over målstregen,  men læs lige videre. Og al respekt for de danskere, der kører til Paris fra Danmark  på samme mærke af cykel og det gode formål bag. Lars Løkke, I hear you. Men hør også lige det her:

1925-Spectators-during-the-past-of-the-tour-de-France-in-the-Puymorens

Hvad med 400 km om dagen på en havelåge ? Tour de France løbet var og gjorde ondt

De længste etaper idag på Tour de France er vel 220 – 240 km. 2018 er den længste etape 231. Under det første Tour de France løb i 1903 var 1. etape passende 467 km. fra Paris til Lyon, så er vi ligesom igang, og benene er antageligvis varmet op. Det var også normalt med etaper på over 400 km. I 1904 var der 4 af dem. Og cyklerne? De vejede noget mere end dagens mindstevægt på 7 kilo. Det var solide havelåger lavet af den lokale smed. Det var med  primitive cykelslanger, træhjul, og de kørte  uden cykelgear. Uden gear?  Jamen hvad med bjergetaperne, ja de var uden gear. Ikke til at  fatte.
De maniacs kørte flere 100 km i bjergene i eet gear. Du (nej ikke dig, de gjorde)  kæmper dig op og på nedfarten kan du ikke slappe af på, fordi pedalerne kører med rundt i sindsyg fart, når du kører til. De er også din eneste bremse! Single gear cykler er idag højeste rave, og en schweizer har faktisk som en enestående sportspræstation gennemført en af etaperne  fra dengang på en single gear cykel (den historie findes på Netflix) , men i en moderne udgave. Spoiler alert: De små bakkede bjerge til sidst, der gik op og ned hele tiden var de hårdeste. Og hæft dig ved “en etape”. Og at det var på en state of the art cykel. Tilbage til good old days:

tour de france bottecchia i 1925

Tour de France løbet burde have talt med Vejstyrelsen!

Der er flere argumenter for den konklusion, der kommer til sidst.  Vejene dengang i 1904  havde ikke nyeste glatte, lyddæmpende asfalt. Sikkerhed på vejene, især i bjergene var fraværende. Det var ujævne, hullede, til tider uasfalterede veje, og de kørte med ekstra dæk og slanger over skulderen i støv og møg og de tænkte sikkert, jeg er rigtigt dårligt betalt. Cykelgear blev først tilladt i 1937 på touren. Og cykelhjelmen var ikke rigtigt på mode eller udbredt eller kendt.
Elektronik til at måle alt, hvad du gør fra puls til sved og en sikkert  irriterende holdleder i øret dag og nat, der detailstyrer din kørsel og dit liv,  og diktatorisk  gram for gram kostvejledning og fysioterapeuter med ivrige hænder og hæren af  omklamrende idrætspsykologer var man til gengæld forskånet for. Man røg og drak efter en helt anden privat og hyggelig kostplan, sikkert også siddende på single gear cyklen. Et lille hvæs, tjæresort Gauloises og en cognac i dunken har aldrig skadet nogen! Nu er der kun 300 km tilbage.

Så er de ikke tilgivet på de tidlige udgaver af Tour de France løbet, at de tog lidt krudt undervejs? Ære være de hårde hundes minde.

Lad os få det løb tilbage, så ses vi ved TV skærmen alle 21 dage 🙂

Indtil da kan det nutidige flotte, højteknologiske cykelløb sikkert  gøre det. Læs her om det smukke Frankrig og Tour de France på www.traveltalk.dk fra en anden vinkel:

Ferie i Frankrig

Tour de France set som inspiration til Tour i France

https://www.traveltalk.dk/tour-de-france/

https://www.traveltalk.dk/panamericana/

Facebook
X
Pinterest
WhatsApp
Reddit

Relaterede

Rejseemner

Populære

Rejseartikler

Det er tid til Storbritannien

Det er tid til Storbritannien

Det er tid til Storbritannien. En Omfattende Guide Storbritannien er et af danskernes mest oplagte og fascinerende rejemål. Flere lande,

Verdensbyer til verdensborgere

Verdensbyer: En Omfattende Guide Verdensbyer til verdensborgere, det er globalt interessant byer af en betydelig størrelse og økonomisk og kulturel

Hanggliding eller paragliding?

Hanggliding eller paragliding fra 20 til 120 km/t? Hanggliding eller paragliding? Vi har alle set de meneskelige fugle hænge i op til timevis i termiske vinde. Det er den med en skærm, du kan pakke ned i en stor rygsæk. Og den storslåede udsigt. Men læs lidt videre og du får hele forklaringen. Hanggliding er den med vinger. Principperne er de samme. Du ser dem på en skiferie, på en sommerferie i Sydfrankrig. I Brazilien eller Azorerne. I Frankrig, Norge eller ved Gilleleje. Sommer og vinter.

Tyrkisk mad

Tyrkisk mad og kultur

Der var engang, hvor tyrkisk mad i Danmark primært betød en hurtig durumrulle på vej hjem fra byen. Men ligesom med så mange andre køkkener, har vi efterhånden fået øjnene op for den enorme bredde og dybde i det tyrkiske køkken. Fra saftige kødretter og luftige brød til friske salater og søde delikatesser – Tyrkiets madkultur er en af verdens mest mangfoldige og smagfulde. At rejse gennem Tyrkiet er også at rejse gennem et kulinarisk landskab, hvor hver region har sine specialiteter og hvor maden ofte afspejler landets rige historie og kulturarv.

24 Timers Le Mans 2025

24 Timers Le Mans 2025 er verdens mest prestigefyldte udholdenhedsløb, der afholdes årligt på Circuit de la Sarthe i Le Mans, Frankrig. Den 93. udgave finder sted 14.-15. juni 2025 og samler topfabrikanter, legendariske kørere og motorsportsentusiaster fra hele verden. Grundlagt i 1923, er 24 Timers Le Mans verdens ældste aktive udholdenhedsløb. Det blev skabt for at teste bilers holdbarhed og effektivitet, men udviklede sig hurtigt til et af de vigtigste motorsportsbegivenheder og en del af den legendariske Triple Crown of Motorsport sammen med Monacos Grand Prix og Indianapolis 500.

The Ritz Madrid

The Ritz Madrid

The Ritz Madrid, også kendt som Hotel Palacio de los Ritz, er et af de mest ikoniske hoteller i Spaniens hovedstad. Dette 5-stjernede hotel, der åbnede i 1910, har været en vigtig del af Madrids luksuriøse hotelbranche i over et århundrede. Med sin elegante Belle Époque-arkitektur, rige historie og centrale beliggenhed er det fortsat et populært valg for dem, der søger komfort og sofistikation i Madrid. Ritz Madrid blev designet af arkitekten Charles Mewès og blev bygget for at imødekomme byens elite, herunder royalty og dignitarer.

Fodbold sportsbegivenheder i 2025

Fodbold sportsbegivenheder i 2025

Fodbold sportsbegivenheder i 2025 byder på en række spændende turneringer og begivenheder, der fortsætter den globale begejstring for sporten. Efter et begivenhedsrigt 2024 med UEFA Euro, Copa América og Sommer-OL, ser vi nu frem til nye turneringer, klubmesterskaber og forberedelserne til VM 2026. Fodboldåret 2025 byder på flere store begivenheder, der vil tiltrække fans fra hele verden. Nedenfor er en oversigt over de vigtigste turneringer samt anbefalinger til turister, der planlægger at deltage. Finalen i UEFA Champions League 2025 afholdes den 31. maj.

Formel 1 sæsonen 2025

Formel 1 sæsonen 2025 markerer 75-års jubilæet for FIA Formula One World Championship og byder på rekordhøje 24 løb fordelt på fem kontinenter. Det byder på endnu et år med højhastigheds-konkurrence fordelt på 24 løb i nogle af verdens mest dynamiske byer. Med en blanding af historiske baner og moderne venues giver kalenderen ikke kun fans spændende motorsportsoplevelser, men også muligheden for at udforske en række fascinerende rejsemål. Uanset om det er gadeløbet i Monaco, de oplyste skyskrabere i Singapore eller højderne i Mexico City.

WTA Tour 2025

WTA Tour 2025

WTA Tour 2025 er den førende globale turneringsrække for professionel kvindetennis, organiseret af Women’s Tennis Association (WTA). Sæsonen består af en bred vifte af turneringer, herunder Grand Slam-events, WTA 1000-, WTA 500- og WTA 250-serierne, og kulminerer i den prestigefyldte WTA Finals. WTA-sæsonen 2025 har leveret spændende tennis med store præstationer på verdensplan. Fra erfarne stjerner, der bevarer deres dominans, til nye spillere, der skaber overraskelser, har fans været vidne til en sæson fyldt med dramatik og høj kvalitet.

Sicilien, rejser til hele verden

Traveltalk, let's explore the world

Traveltalk News giver dig det bedste rejseindhold fra over 2.000 unikke artikler på vores to sider med meget lidt reklame. Vi har ca. 40.000 følgere på sociale medier, der fungerer som inspiration til din næste ferie samt tilbud fra vores gode partnere i rejsebranchen. Derudover får du gratis adgang til over 250 rejsevideoer på vores platform – helt uden betingelser. Velkommen til Traveltalk, vi er glade for at have dig med ombord!

Søgning